|
-, B1 ?2 O" d$ G2 i Z: W
' p7 |& C1 s6 S4 B/ s6 u0 K) W
# D: M% B, Y: b9 M8 |/ t, R
3 E( G& h9 s( u9 m3 f4 k9 xsurah Al-Anbiyaa' 21:33% ~) j; ?% J/ i4 r" x. E( n( T
Dan Dia lah (Tuhan) yang telah menjadikan malam dan siang, serta matahari dan bulan; tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edaran masing-masing (di angkasa lepas).
: Y' B; ?. T' L' v( m0 B4 \8 a. l7 x
dan dialah yg mencipta malam dan siang , matahari dan bulan .kesemuanya beredar(yasbahuun) dalam falaknya
/ F( b& L' ~- L( U/ t
2 f, R4 A7 r% }& C1 P
9 o/ L' n& |: @3 A+ ]yasbahuun - berenang
5 f# R1 l6 K W4 B# |2 U) Rfalak - bulatan/bulat
5 h1 i9 s1 J9 J7 R0 |+ A7 R
* `# J( K$ N: q4 l2 U+ ^Perkataan yasbahuun bermaksud berenang. perkataan berenang pada asalnya berkaitan dengan perbuatan seseorang yang bergerak dalam air melalui pergerakan anggota badannya.
# ~1 o; s- n/ `" hBegitulah kiasannya dengan matahari dan bulan. kedua-duanya bergerak sendiri di angkasa. Pendek kata, matahari dan bulan tidak pegun.
* b, w2 l/ n$ g: i2 Y1 u. CTambahan daripada itu oleh sebab perkataan falak digunakan, dan falak bermaksud bulat seperti sfera, ayat ini menunjukkan matahari dan bulan bergerak dalam bulatan. : t+ L! x" c9 D- A5 B' m
3 {( Y: W% \$ ]: g
% p2 g D- k4 _) B- k
--------------------------------------------------------------------
/ G8 [8 Y' M8 @1 c
7 W4 Z0 T+ K! t1 a+ z' v' S9 r; p* z" d7 K2 i0 x2 { y* o9 h
Said Hawa dan buku tafsirnya al-Asas fi al-Tafsir >>> ingat dia org zaman kami , baca buku org putih sama seperti kami
% ^$ o) I* f* g" thttps://ms.wikipedia.org/wiki/Said_Hawa
8 B; d/ c9 f' ^* g* r0 @Said bin Muhammad Dib Hawwa atau ringkasnya Said Hawa adalah pendakwah, reformis sosial dan politik Mesir dan penggerak gerakan Ikhwanul Muslimin Syria. % Q& w8 }0 p p3 Y& h( @
tahun 1973-1978 (Usia 39-43 tahun). Beliau berada dalam penjara dan merupakan peluang untuk mendalami ilmu dan menyiapkan al-Asas fi al-Tafsir
8 y ^/ U1 `( Q. o
`* U2 ], l0 z# x+ K porg ini kata perkataan yasbahuun ialah perkataan verb , iaitu digunakan oleh dalam sesuatu yg lebih dari 2 : F) Q' r2 G8 b$ C9 X C3 f
. n- ?" q9 p- _' F1 f/ e$ s
& N5 y. I8 d% L4 c% |dalam ayat Al-Anbiyaa' 21:33 itu , hanya 2 objek , matahari dan bulan , malam dan siang bukan objek , ia sesuatu kejadian ' r6 |1 T/ _& B5 y# A
jadi mereka masukan bumi sebagai objek ke3 , sebab siang dan malam blaku di permukaan bumi .
; L/ |5 Z1 ?. v: b! i. @! o# U6 {3 z
lihat ayat itu lagi $ D: @: d% E0 B2 a" d9 T/ ~
dan dialah yg mencipta malam dan siang , matahari dan bulan .kesemuanya beredar(yasbahuun) dalam falaknya
( ?( ?( N$ @, m+ [$ d# F" e/ {' o5 O" P: H# A* x3 W
faham ? mereka buat andaian ,bumi mewakili siang dan malam dan perkataan kesemuanya itu juga termasuk bumi . terjadi macam ini . bumi ditambah ke dalam ayat. ) |' v+ \! F% _! ~- M; z* d {
7 ]" E+ m! \% ]+ X
dan dialah yg mencipta malam dan siang(bumi) , matahari dan bulan .kesemuanya beredar(yasbahuun) dalam falaknya
4 c, z C1 j* ? Y* Yperkataan malam dan siang dipadam , ganti dgn bumi 7 y2 Q o; b a6 D+ s
7 F) A5 C8 q1 i: \$ L W; Nterjadi- W, K- f1 K- K7 Z8 N c
8 f$ z1 S# O v' }3 X
>>> bumi , matahari dan bulan bgerak/bputar(yasbahuun) dalam keadaan bulatan (falak) 5 P1 c9 Q3 ?4 L& R( Q9 u
. o7 A7 j. B! m: z
tiba2 tercipta , bumi bgerak dan bputar dalam bulatan , hebat kan ?
8 N9 z6 X0 L1 T# ]' A
W7 N$ b- e4 |9 Z, f( O$ @: Z0 y7 [4 _3 R8 X) z: }
: N' [# m% C5 H" Q, M" j-------------------------------------------------------------------------------------
2 [1 `7 K3 c: f8 v' C5 F
. z) y) V; X0 D; S3 i* P" |: u5 I! G+ X8 A: w8 H
6 K _# e- X, |. S6 R6 y; L
dari ayat asal . k' |4 ^9 J( Q P' X
Dan Dia lah (Tuhan) yang telah menjadikan malam dan siang, serta matahari dan bulan; tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edaran masing-masing (di angkasa lepas).- V/ X( [+ P1 M/ ~
! A1 v- B* l: }1 G* }3 t1 S/ g o
bertukar menjadi
# p" q7 z6 H1 Y* i6 p/ d- _" u(siang dan mln) bumi , matahari dan bulan bgerak/bputar(yasbahuun) dalam keadaan bulatan (falak)
' R/ [$ V& t6 w8 o9 y+ Z' \% A
4 s% }" N' y8 V$ L# v) h% g9 cfaham ? mereka sendiri yg masukan bumi ke dalam ayat , bukan maksud asal ayat quran ini . ' R% M6 m! v( [. N" U M7 C
% g9 Q$ m: f! R4 @
satu sebab shj , mereka perlu alasan ayat quran memang tidak bertentangan dgn ilmu sains modern. 8 _0 i* D9 `% X9 r7 i5 S
" f% b7 e" }3 u6 ~
+ K/ n: L; W) b2 x" s7 ` L7 J6 E; K5 ~' W
-------------------------------------------------------------------------0 p9 X8 o# G" m. ~7 ~) N! l4 V4 V
" \5 I" _# A& \# M+ [' m
; u2 X$ O# L( n9 N3 uada satu lagi cerita boleh terjadi seperti bawah
I% ^) E0 R, g2 d5 j/ O B! b7 E
. Z4 F7 p$ P9 `( z8 u" mtadi perkataan malam dan siang diganti dgn perkataan bumi , di sini tak diganti pula , sebab dia nak cipta bumi berbentuk sfera ,
* y `, V ^( u
% v2 M1 ?. w$ P! b# a9 S7 N& Payat itu lagi
" w, A2 V0 D5 W" U4 T& Sdan dialah yg mencipta malam dan siang , matahari dan bulan .kesemuanya beredar(yasbahuun) dalam falaknya
# M; V+ w3 D0 ^1 k x8 ^; V5 p, W6 q! m2 ^
dia buat andaian >>> malam dan siang beredar dalam bulatan juga , iaitu pengantian siang dan malam blaku dalam sesuatu yg bulat seperti bola .
6 G; H" u# B) [' ~; Z
* M* ]% y6 D0 C# r7 U9 Ajadi bumi berbentuk bola ' B4 m9 N) ^- u: O1 \
hebat betul , tiba2 bumi "dijadikan" bentuk sfera oleh dia
. P( {# P5 {. e9 d" p5 c; L1 \+ e/ Y5 i. b
( L0 T0 r* R- p% d7 r0 X& H
( y- v) m# i6 F1 M/ K
" `( W) N) f0 `$ D3 I" `& k; w8 h, ^! O
) t) z8 i o* Q, V, C4 w( d6 L- Z! Q* h2 B; S! v1 y- w% m0 ]
--------------------------------------------------------------------------------------------------. X2 Z- H, B# |+ K+ y( C5 y
! X. ?# |2 p9 p3 C
5 v/ B. \- |. G3 _+ L; ~$ G* i- V4 s8 c' L* O
maksud sebenarnya ayat ini 6 k0 G& G. L) v- }8 O/ v7 @
$ u9 F, f+ K! I! tAl-Anbiyaa' 21:330 Q, |# o2 C5 \0 o( ^- J) D" u
Dan Dia lah (Tuhan) yang telah menjadikan malam dan siang, serta matahari dan bulan; tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edaran masing-masing (di angkasa lepas).4 \6 l4 a) S* ~$ i
: o, a4 `9 B8 s2 X- `1 T) d
dan dialah yg mencipta malam dan siang , matahari dan bulan .kesemuanyaberedar(yasbahuun) dalam falaknya( ? d( y9 H) |! D6 ^4 L c
( p) Q g3 p( L+ y& l, S
' Q; i, W$ P; a' }( `; Hadakah malam dan siang berenang2 di udara ? tak ada , 1 c8 j. N+ i/ `
jadi mengapa mereka masukan ke dalam perkataan kesemuanya atau tiap-tiap satunya ??? 5 \' ^* v% ~* p/ l* h! |' {2 A6 D& ^
malam dan siang tidak beredar/berenang2(yasbahuun) di langit ,
, W- b2 O, U [) f* p$ v, M, q2 njadi perkataan kesemuanya atau tiap-tiap satunya tidak termasuk malam dan siang
6 D* p; Q A( z w: h$ d' n5 _
' Z8 c r; k" Y* b- E3 \ini baru betul >>> tuhan mencipta malam dan siang serta matahari dan bulan , tiap-tiap satunya (objek = matahari dan bulan) bgerak/beredar dalam orbit masing2 dan bergerak dalam bulatan1 X) F# g* @8 o# Z( s
bukannya sendiri suka2 tambahkan satu lagi objek ke dalam ayat quran8 x2 Y, N) D2 R" w f# K
1 B k C7 h6 o2 E$ u1 r' N5 Wini sama dgn tafsiran org arab zaman dulu. seperti bawah , 4 ?! @8 n% T4 ^" \) {) [
% ^- t' X/ U* [7 x/ P6 T* ~3 `tafsiran JALALAIN: n9 W8 X' n9 N" p, y g/ J/ C
(Dan Dialah yang telah menciptakan malam dan siang, matahari dan bulan. Masing-masing dari semua itu) lafal Kullun ini tanwinnya merupakan pergantian daripada Mudhaf ilaih,
2 s; I4 R8 p( A6 b# G L5 zmaksudnya masing-masing daripada matahari, bulan dan bintang-bintang lainnya (di dalam garis edarnya) pada garis edarnya yang bulat di angkasa bagaikan bundaran batu penggilingan gandum (beredar) maksudnya * N! C @ Y s
semua berjalan dengan cepat sebagaimana berenang di atas air. Disebabkan ungkapan ini memakai Tasybih, maka didatangkanlah Dhamir bagi orang-orang yang berakal; - R6 _9 f9 n( H/ c
yakni keadaan semua yang beredar pada garis edarnya itu bagaikan orang-orang yang berenang di dalam air.
; i* g1 W0 j/ s4 S4 u. C. O' p7 z$ e, i) J$ }/ Z2 E4 Z* M
' |8 w) L0 G# I, A% n+ q
# w, a6 }! u+ e9 b' V3 x$ p! k- a2 P( Q$ q
1 u2 o+ }, x3 S$ {
! ?$ Q) t+ g |. n
" |& H7 k3 ?$ ^2 I
% O/ V. H( n$ U+ K7 H; J0 t+ J7 `! t
# @4 g+ |; _4 Q# d
3 W# Y0 X/ ~6 m2 C
. ?7 f8 M, D4 x) H8 @% A n6 J, U+ D8 l$ G8 _9 r9 U
1 ]5 ~. W. H" k1 U( A1 C6 S |
|